Arktika dispetš: Tooliku hüvastijätt

Astusin oma eelmisel hommikul Tooliku juures telgist välja ja nägin, kuidas rebane rohu taga trügis. Tema saba ja kahvatuoranž varjund nägid välja täpselt sellised, nagu loomad, keda meie esimesel päeval siin kohtasime; andes mulle tunde, et oleksin oma Tooliku kogemustes täie ringi liikunud.

10-tunnise kaubikusõidu perspektiivis kurnatud ega eriti põnevil, laadisime oma asjad valgetesse Dalton Expressi kaubikutesse. Kariibi sarved, mida paljud matkadest leidsid järgmised asjad, ulatusid välja pagasi keskel. Furgoonide pealt märkasime umbes 20, et Tooliku uurijad olid roninud söögisaali ette piknikulauale ja hoidnud kohvitasse ning irvitamas. Kui me ära sõitsime, rahvas rahunes ja lehvitas meile järele, Tooliku hüvastijätutraditsioon, mis tegi mind järsku kurvaks, et tõenäoliselt ei näe ma seda kohta enam kunagi. Pöördusin tagasi, et vaadata, kuidas nad laua tagant hüppavad, naerdes, kui nad tagasi söögisaali sooja toa juurde läksid.

Kui me Daltoni maanteel mööda möllasime, mõistsin, miks olin nii tugevalt Tooliku poole pöördunud: see kiirgab tunduvat rõõmu, tunne, et olete inimeste seas, kes armastavad seda, mida nad teevad. Ja nende uurimistöö ei ole asjakohane ainult selles Alaska lohutu piirkonnas: kliimamuutuste mõju ennustamine võib lõpuks aidata meid kõiki.

Sõit Fairbanksisse oli huvipunktide vahel kenasti ära jaotatud. Lõpetasime lõunaks Coldfooti juures, endises kullakaevanduslaagris, mis asub umbes 55 miili põhja pool Põhjapolaarjooni. See on oma nime saanud "rohelise stampederi" järgi, kes said kulla otsimisel külmad jalad ja asutasid siia hoopis laagri. Külmjalg on tuntud ka selle poolest, et tal on olnud Põhja-Ameerika ajaloo kõige jahedamad päevad: 1989. aastal langes elavhõbe 14 järjestikuse päeva jooksul alla miinus 60 kraadi Fahrenheiti. Õnneks oli Coldfoot meie visiidi ajal 60 kraadi Fahrenheiti kohal palsam.

Teine peatus oli Yukoni jõe laager, mis koosnes paarist kauplusest ja restoranist Yukoni jõe ääres. Külastasin kahte kunstnikku ja nende väikest omatehtud curios telki. Üks naine oli teinud nõiast, kraapivast ja äärmiselt tabamatust Alaska kiskjast, mis on seotud niruga, rahakoti ja jaganud pika tuulega loo sellest, kuidas õnnetu loom lõpuks moeaksessuaariks sai.

Lõpuks keerasime umbes kell 19.30 Fairbanksisse, imetledes puude silmist ja hüüdes, et meie nahka torkavaid sääski pole. Olime siin Fairbanksis alles kaks nädalat tagasi, kuid see tundus nagu terve elu. Jätsime hüvasti, liikudes tagasi mõnusasse elukorda ilma DEET-i päevaste annuste või kolme gurmeetoiduga päevas.