3. päev: päev lõunapoolusel

Tõusen vara umbes kell 5 hommikul, hakkan liikuma ja lähen õue magama minema. Minu ees on erinev ja ilus maailm. See on karge, õhku kipub nahal ja päike, mis ei tõuse, kuna see ei loojunud, on horisondi kohal madal, kiirgades roositooni valgust, mis langeb õrnalt valgele maastikule. McMurdo heli kohal tõusevad mäed vaikseks ja vaikseks. Erebuse mägi kangastub minu taga oma valge lume ja jääga, mis varjab selles peituvat magnetilist kuumust. Selles näiliselt vaikses ja liikumatus keskkonnas on raske uskuda, et maa ja selle jääkate on liikvel.

Aeglaselt ja peaaegu märkamatult liigub merejää eri suundades sõltuvalt sellest, kui lähedal kaldale see asub ja milline vool on domineeriv. Sel aastaajal võib merejää olla õhuke ja puruneda sageli tuhandeteks tükkideks, mis liiguvad koos mööda nagu veised. Mandril asuvad suured jäälehed on paksemad ja liiguvad omas tempos topograafia ja gravitatsiooni dikteeritud rajal. Kuigi see liikumine on meile märkamatu, saab seda tuvastada muljetavaldavate surveharjade kujul, mis maduvad üle Heli jää, kus plaadid on testamentide võistlusel kokku tulnud. Jääkihtide vahelised jõud on tohutud ja põhjustavad servade kokkupõrkeid, mis moodustavad surveharusid kümnete jalgade kõrguse jääga. Need servad loovad jäässe avasid, mida Stellarsi hülged kasutavad pinnale, et päikest võtta ja päevast kalapüüki puhata. Kümneid neid olendeid võib rühmas jää peal näha, kui sündmuskohta vaatan. Inimesed on selle maailmaosa uustulnukad ja siin elavatest liikidest oleme kõige vähem kohanenud ja selle viisidega kõige vähem kursis.

Pärast rikkalikku hommikusööki kontrollin meilisõnumeid, et veenduda, et eilne hilisõhtul lõppenud ajakiri jõudis lossi. Vastus - enamasti. Paistab, et proovisin korraga saata liiga palju pilte ja need ei saanud läbi. Paanika! Mul on 15 minutit, et seda parandada, enne kui lennukisse läheme. Käin tööl arvutis, mis tundub piinavalt aeglane. “Tulge nüüd, lugege dadgum-faili!” (Ma ütlesin tegelikult midagi pisut mullasemat.) Lõpuks neelab süsteem viimase pildi ja ma kiirustan sinna külma reisi lõppkihi peale panema. Lõunapoolus.

Meid sõidetakse tagasi Pegasuse lennuväljale ja astutakse Hercules C130 pardale, mis on veelgi rohkem sparta kui C17, kuhu lendasime. Hercules, kogu maailma õhuväe tööhobune, on imekaunis lennuk, mis võib rasketes oludes lühikestel radadel maanduda ja startida. Meie suusad on komplekteeritud, nii et see võib jääl slaalomis liikuda. Külastan koos pilootidega piloodikabiinis pärast seda, kui oleme maapinnast väljas ja nad on oma enesekindluse ja professionaalsuse tõttu rahustavad. Need on New Yorgi rahvuskaardi mehed ja naised, kes on sellel tööl olnud palju aastaid. Nad mõistavad, kuidas navigeerida selles maailma osas, kus laius- ja pikkuskraadid on peaaegu mõttetud, kuna nad kõik koonduvad poolusele. Nii leiutavad nad GPS-tehnoloogia abil oma võrgu, et neid juhendada.

25 000 jala kõrgusel lennates näeme nii meie all massiivseid jääkihte ja liustikke kui ka mägede ülaosasid, mis on piisavalt kõrged, et siin tuhandete jalgade jalast välja tõusta. Jälgime suures osas loode poolt kulgevat marsruuti McMurdost Poolakani, paralleelselt enam-vähem marsruudiga, mida Robert Scott kasutas oma pettusejooksul poolakale. Kõva nööriga Briti sõdur Scott pidi oma meeskonnal tõmbama oma kelgud ilma koerte abita, raputades jalga kriimustuste ja liustike surveharjade kohal. Olen hämmastunud, kui vaatan alla Beardmore'i liustikule - maailma suurimale - ja selle lõpmatule lõheväljale. Kui mõelda sellele, et ka Scott oli otsustanud kaasa võtta teaduslikke kollektsioone, sealhulgas kaljusid, on muljetavaldav, et ta jõudis nii kaugele kui jõudis. Kahjuks Scotti jaoks jõudis norra maadeavastaja Roald Amundsen aga enne teda Poolakule, kasutades oskusi, mida ta oli Arktika põliselanikelt õppinud.

Üks on hämmastav asjaolust, et maailma suurimad liustikud asuvad maal, kus on nii vähe sademeid. Liustikud on tekkinud üle eoonide, kasvades igal aastal vähehaaval, sest see “vähehaaval” ei sula kunagi. Lõpuks kasvavad nad nii massiliseks, et gravitatsioon kergendab jää orgu läbi allamäge kaalu, nii et liustikud nikerdavad laiemalt, buldoosides kivimit ja kraapides seda mägedest. Kivimi lihvimise detritus on liustike servades näha tumedate ribadena.

Õhulaadis liustikust teel lõunapoolusele. ( Smithsoni institutsioon ) Kristina Johnson ja Wayne Clough heisavad vaatluspunkti kohal Smithsoniani lipu - koha, kus mäletatakse lõunapoolusel hukkunud maadeavastajaid. ( Smithsoni institutsioon ) Smithsoniani sekretär G. Wayne Clough lõunapooluse geograafilises asukohas. ( Smithsoni institutsioon )

Meie Herakles maandub meid lõunapooluse jaama juures umbes kella 11.30 paiku. Poolal on horisont tasane ja päike tiirleb ringis ümber joone, mis on otse otse poolakas üles tõmmatud joone ümber. Meie õnneks on ilm hea. Kuigi see on allpool 25, pole see tuule puudumise tõttu ebameeldiv. Jalutame peakorteri rajatise juurde ja seda tehes peame kõndima kolm treppide lendu. Kas mäletate meile antud hoiatust kõrguse kohta? Ehkki võtsin Christchurchis välja antud kõrgushaiguse tablette, tunnen trepist ronides, et lihased tõmbuvad sügavalt ja õhk tundub liiga õhuke.

Jaama rajatised on suhteliselt uued ja ehitatud teaduse ja seda juhtivate inimeste teenimiseks. Suvel, mis lõpeb kolme nädala pärast Antarktikas, on siin umbes 250 inimest. Pikka pimedat talve jääb teadlaste varustuse ja rajatiste infrastruktuuri hoidmiseks alles ainult luustiku meeskond. Suure peakontorihoone peakonverentsiruumis antakse meile ülevaade jaama teadusest ja selle tugisüsteemidest. Mõned küsimused pakuvad huvitavaid vastuseid. Näiteks toetuvad poolaka ääres asuvad hooned tohutule jääle, mis liigub hinnanguliselt 30 jalga aastas. Igal aastal sõidavad hooned mööda sõitma ja kolivad uutesse kohtadesse. Joogivesi maitseb imeliselt ja saame teada, et see on sulatatud vesi kaugel maapinnast jääst, mis tekkis võib-olla 2500 aastat tagasi.

Meie plaan on teha ringkäik enamikus paljudest muljetavaldavatest rajatistest Poleil. Kuid kui me väljapoole astume, on liiga ilmne, et ilm on muutunud kõva tuule puhumisega ja madalatest pilvedest langevate jääkristallidega. Lõpuks tundub see piisavalt külm, et tekitada tunne, nagu oleksite tegelikult lõunapoolusel. Mulle öeldakse, et tuulejahuga on tunne, nagu oleks 35 kraadi alla nulli - nüüd on see rohkem selline! Samuti on põnev vaadata, mida nimetatakse „päikesekoeraks“ - valguskiireks, mis osaliselt või täielikult helgib pilvede poolt varjatud nõrka päikest. Meie päikesekoer on päikese ümber täielik halo ja lisab muidu hallile taevale ilu elemendi. Pöörane ilm kiirendab meie tuuri, kuna tundub, et tuuled ja puhuv jää dikteerivad, et viimane lennuk, mis pidi McMurdo juurest üles lendama, seda tõenäoliselt ei tee ja naaseme hiljuti saabunud lennukiga.

Meie esimene peatus on teleskoop, mis registreerib tõendeid Suure Paugu kohta ja võib anda vihjeid selle põhjuse kohta. Selle uue seadme kallal töötav meeskond on pärit Chicago ülikoolist dr John Carlsoni juhtimisel, kes selgitab, miks teleskoop asub poolusel - olud on Maa kõige kuivemad ja teleskoop võib otse taeva poole vaadata Maa kumerust pole kaasatud. Smithsoniani teadlased on seotud paljude teiste piirkonnas astronoomiliste seadmetega ja sattusin ühte meie kolleegi Harvardi / Smithsoniani astrofüüsika keskusest, Harvardi professor John Kovaci. Pöördume projekti juurde nimega “Ice Cube”, mille uurija on dr Francis Halzen Wisconsini ülikoolist. Jäänukisse puuritakse augud poolteist miili, et paigutada instrumendid, mis tuvastavad kosmosest meie atmosfääri ja Maa pinnale hulkuvate neutriinode signaali, eriti Antarktikas, kus nad löövad jääd ja annavad kummitusliku kuma. . Need miljonite miilide kaugusel asuvad pisikesed käskjalad kannavad teavet universumi kujunemise kohta. Umbes 4800 tuvastusmoodulist peab olema 80 vertikaalset stringi, enamik neist on juba valmis. Jälgime, kuidas hooaja viimased instrumendid lastakse jää sügavasse auku ja neile antakse võimalus detektori kaitsekilpi autogrammida. Dr Halzen teatab meile, et detektorid võivad olla sadu aastaid jääs!

On muljetavaldav mitte ainult näha lõunapooluse teadust, vaid ka kohtuda siin töötavate inimestega, kes on oma panuse üle õigusega uhked. Miski pole kerge ja kõik tuleb sisse lennutada. Seadmed ja hooned tuleb kokku panna ja kasutada uskumatult külmades oludes. See on umbes nii keeruline, kui saab.

Meie päeva viimane peatus on lõunapoolusel endal, mis asub peakorteri hoone lähedal. Lippud lendavad ja seal on plaadid, mis on pühendatud Amundsenile ja Scottile ning nende meeskondadele. Teeme pilte, kuid see on muutunud veelgi külmemaks, nii et ei lähe aega maha enne, kui saabume tagasilennule McMurdo ja oleme teel baaslaagrisse. Meie selja taha jäämine on üks omapärasemaid kohti maailmas ja mul on hea meel, et olen seda külastanud.

Naastes umbes kell 18.30 on meil vaba aega. McMurdo juures on temperatuur leebem ja ere päike annab mulle võimaluse ronida vaatluspunkti tippu, vaadates üle McMurdo Soundi jaama. Scotti ekspeditsioonimeeskonna liikmed, kes jäid baaslaagrisse, otsivad tema naasmist sellelt kohalt. See on Scotti ja teiste, kes ei naasnud kunagi, mälestuseks puidust ristiga kaetud. Kristina Johnson ja mina ronime tippu, et saada panoraamvaade, mis on sellel kellaajal vapustav. Meie ronimise mälestuseks olen kaasa toonud Smithsoni lipu, millega me tippkohtumisel korraks lendame. Sobiv lõpp imeliseks päevaks.