Kevadine põrnikas Yosemites

Yosemite'i rahvuspargi Wawona hotelli - rahvuspargi suurima viktoriaanliku hotelli - vastuvõtulaud on ääristatud valgete sammastega, muutes selle pisut sarnaseks Lõuna-mõisa verandaga. Kuid aprilli lõpus töölauaga suvepäevavahetuses töötanud naise meelest oli päikeseline ilm. Ta kortsutas kulmu, kirjutades igapäevast ilmateadet tahvlile, millega külastajad konsulteerivad kogu päeva jooksul, kui nad oma plaane koostavad.

"Neljakümne protsendi lume võimalus, " pomises naine.

Kaks töömeest, kes olid tulnud sisse kohvi saama, urisesid valjusti.

"Neljakümne protsendi tõenäosus, et lumi on üle 8000 jala, " jätkas naine.

"Loodame vaid, et see jääb sinna üles, " ütles üks meestest.

Kihutasin varahommikuse vaikuse järele Wawona fuajee vitstest toolidele varajast tassi kohvi. Mu õde ja mina olime seal eelmisel õhtul seal uhket kokteili nautinud, kui pianist laulis depressiooniajastu laule, mida meie ema meile kunagi õpetas, ja lükkasime pead teiste rändurite aktsentide ja keelte keerises. Kuid täna hommikul suleti klaver ja riidelapiga drapeeritud, kaksikkivist kaminad olid külmad ja hakkasin muretsema, et ilmateade võib meie Yosemite'i päevakava rikkuda.

Pöördusin lõpuks vastuvõtulauas oleva naise poole. "Kas sa arvad, et me näeme täna mingit räbalat jääd?"

Ta kontrollis kiiresti oma temperatuuride ja prognooside loetelu ning raputas pead. "Hõbedase jää tekkimiseks peab see öösel olema umbes 28 kraadi."

Kuid mu õde kinnitas mulle, et oli olnud külm kevad, ja ma lootsin - isegi kui täna hommikul ei teki uut krobelist jääd -, et mõned võivad jääda eelmistest külmadest päevadest. Sellepärast me tulimegi - ja see, et olin kindel, et olen ainus pärismaalane Californias, kes polnud külastanud Yosemite'i liustike nikerdatud imet. Messingiruumi võti käes, läksin tagasi meie suvilasse, ärkasin oma õde ja alustasime sõitu Yosemite oru kaudu Yosemite juga.

Fraziilijää on nähtus, mis piirdub kevadega, kui Yosemite'i ülemistes kõrgustes olev lumi sulab ja paisutab pargi paljude jugade mahtu. Allpool olevad virmalised hakkavad kiirendama, kuid õhk on endiselt nii külm, et jugade udu külmub kristallideks, mis langevad ojadesse. Need ei sula ja ei saa kiiresti liikuvas vees tahkuda jäälehtedeks, seetõttu jäävad nad vees suspendeerudes, moodustades läga. Kui see juhtub, käituvad ojad nagu valged vahutavad laavavood, kuna krobelise jää klombid tekitavad ajutisi tamme, sundides ojakesi kursilt minema ja vahel isegi mõneks ajaks tahapoole jooksma.

Oru põrandat ületades saabus kevade märke. Lehtpuude oksad olid endiselt teravad ja peaaegu alasti vastu taevast, kuid lähemal vaatlusel ilmnesid pisikesed kartulipuulehed, mis olid hargnemiseks valmis. Heinamaad kaeti sulerohelise värviga. Veidi lund lasi maantee ääres varjutatud igihaljaste seas, nagu paksu kihina kookid, mis dokumenteerisid talviseid torme, aga ka mäetippudel. Vesiputouksista puhkeb tippude vahelt suured valged ploomid. Ainult mõni teine ​​auto asus teele, mis oleks suvel liiklusega hüübinud.

Kevad on parim aeg haruldaste nähtuste, mida nimetatakse "kuukingadeks" või "kuukingadeks", nägemiseks. (Donald Smith / Alamy) Yosemite'i rahvuspargi kevadisi külastajaid koheldakse lopsakate vaadetega lopsakatele maastikele. (Oleksandr Buzko / Alamy)

Selleks ajaks, kui pargiteeninduse kontorisse jõudsime, sülitasid pilved vihma. Kohtusime loodusteadlase Bob Roneyga, kes oli nõustunud aitama meil leida veidrat jääd. Ta asus vihmast hoolimata kiires tempos Yosemite juga poole. Möödusime hallist vanast õunaaiast, kus karud rebisid eelmisel sügisel oksad maha, üritades õunu saada. Möödusime kohast, kus elas ja saeveskis töötas 19. sajandi loodusteadlane John Muir. Möödusime pisikesest männipuust, mis väljus tohutu rändraku praost.

"See oli seal esimesel suvel, kui ma siin tööle asusin, " rääkis Roney. “Pole suuremaks saanud.

Roney on Yosemite'is pargipidaja olnud alates 1968. aastast ja ta rääkis meile, et on näinud oma osa krobelisest jääst. Peagi peatus ta Yosemite Creeki kohal asuval jalamil. "Kujutage ette, et ta on 12 jalga kõrge, " ütles ta. “Kui ma esimest korda nägin hõõguvat jääd, tõusis see nii kõrgele, et tõstis selle silla oma sildumiskohtadest eemale. See võib olla ohtlik, kuna inimesed arvavad, et see on lumi, ja astuvad sinna ning langevad otse oja sisse. ”

“Kas arvate, et on veel midagi alles?” Küsisin.

"Seal võib neid mõni olla, " ütles ta ja osutas rasvas valgele joonele ojas langenud palgi vastu. “Või võib see olla vaht. Ma arvan, et see on vaht. ”

Kuid kuigi me ei suutnud rahuldada oma uudishimu rabeleva jää vastu sellel reisil, olgugi et mu õde ja mina olime ligunenud, oli jalutuskäik suurepärane. Yosemite'i juga - jagunedes ülemiseks ja madalamaks kukkumiseks ning koos Põhja-Ameerika kõrgeimaks juga - müristas äsja. Lähemale jõudes pidime karjuma, et meid kuuleks - kogu kevadise sulaga pea kohal lõi vesi mäest alla nii palju müra, et tundus, nagu joa lendaks kitsastes ringides veidi üle meie pea.

“Augustiks saab lihtsalt hakkama, ” ütles Roney. "Praegu võiksite ujula täita neli korda minutiga tuleva veega."

Me piilusime udu sisse, et näha, kas seal on vikerkaart, kuid pilved olid liiga paksud, et päike läbi lasta. Vaatamata sellele ütles Roney meile, et kevad ei olnud mitte ainult parim aeg vikerkaaride nägemiseks, vaid ka haruldaste nähtuste, mida nimetatakse kuukingadeks või kuukingadeks, nägemiseks. Kevad ei anna mitte ainult piisavat pihustust, vaid täiskuu aprillis, mais ja juunis. on nende nägemuste loomiseks Yosemite juga suhtes ideaalse nurga all. "Pihusti sisse saab läbipaistmatu kaare, " sõnas Roney. "Ilus, kuid õrnemalt värvitud kui päevavikerkaar, sest meie silmad ei valda hämaras värvi intensiivsust."

Siis kõverdas ta pead nii, et vee kogumik veeres lahti tema plastikkattega rangerimütsist.

Tundus, et meie õnn oli halb näha kevadise Yosemite erilisi vaatamisväärsusi, välja arvatud tärkav roheline ja õitsevad kosed. Seejärel läksime bussireisile läbi Yosemite oru. Jõudsime kõrgendatud vaatealale ja justkui suurema jõu mõjul lahkusid pilved, kuvades ühes vaates palju Yosemite ikoonilisi vaatamisväärsusi: vasakul El Capitan, Yosemite juga keskuse poole, pool Dome'i kaugel ja Bridalveil langeb paremale.

Bussijuht, ronija, kes on Yosemites töötanud 14 aastat, osutas. "Vaadake Bridalveili juga põhja, " ütles ta. "Kui päike loojub, näete ududes vikerkaart."

Ja kindlasti, päike valgustas orgu ja paistis kukkumistel. Ühtäkki olid udus värvid. Täpselt mitte vikerkaar, vaid roheliste, punaste ja kollaste roomav turbulents nagu värvilised röhitsused pika valge kleidi all. Kihutasime koos kõigi teistega bussis, janu janu vaibus.