Kanuumatk Okefenokee soos

Kui ma 10-aastase poisina esimest korda lugesin Okefenokee soost, tahtsin kohe minna. Kujutasin porist džunglit, mis sobib ideaalselt uurimiseks; üleujutatud mets, täis madusid ja alligaatoreid. Kuid mingil põhjusel ei olnud mu vanemad innukad kavandama perepuhkust niiskesse kõrbe Gruusia ja Florida piiril.

Ligi kaks aastakümmet pärast seda, kui ma esimest korda soost kuulsin, asusin märtsis nelja sõbraga kanuuga teele. Varsti leidsin, et sood oli palju mitmekesisem kui minu lapsepõlvepilt. Okefenokee elupaigad ulatuvad madalatest järvedest kuni liivaste metsadeni. "Kui te ei näe kõiki sohu külgi, ei näe te tegelikult ka soo, " selgitab varjupaiga rannahoidja Grace Gooch. Meie kolmepäevane teekond tabaks sohu tipphetki. Tõeline tagametsade kogemus oli ebatõenäoline, et peale soole määratud põlisalale sisenemist satuksime teistesse inimestesse.

Okefenokee on 38 miili pikkune ja 25 miili laiune tohutu turbaraba, mis loodi 7000 aastat tagasi, kui lai mädanik oli laguneva taimestikuga täidetud. Okefenokee tähendab Choctawis “väriseva maa maad”, viide eriti rabavate alade värisevale maapinnale. Okefenokee riiklik looduskaitseala loodi ametlikult 1937. aastal, et säilitada Ameerika üks vanimaid mageveesüsteeme, mis on oluline elupaigaks rohkete taimede ja loomade jaoks, kes elavad selle 400 000 aakri suuruses piirkonnas. See on idas suurim metsloomade varjupaik.

Alustasime oma teekonda päikesepaistelisel Lõuna-Georgia hommikul, sisenedes sohu Kingfisheri maandumiskohas asuva vana turba kaevanduskanali kaudu, kus vesi lagunevate taimede tanniinhappe poolt mustaks tõstetud. Metsast aerutasime väikeste järvede sekka, kust vaated avanesid Liivimaa padjandite ja heintaimedega punutud Suure tasandiku niiskesse versiooni. Märgid tähistasid puhastatud kanuu rada, mis liikus läbi taimede.

Suure taeva pilgud olid vastuolus sügava, tumeda soise kuvandiga. Ligikaudu viiendikku soost peetakse preeriaks, mida ujutab keskmiselt umbes jalamiljon vett. Looduslikud tulekahjud põlevad metsa kuivade ilmastikutingimuste ajal, luues järved ja soised alad, mis on ideaalsed jahilinnud kahlatud lindudele. Siin pistsid viis jalga kõrged liivakõrvukraanad oma pikad, kõhnad arved rohu keskele, samal ajal kui egrettid ja ibisid lendasid pea kohal.

Ei läinud kaua aega enne, kui kohtasin oma esimest gatorit - kaheksa-jalast, kes uitas ennast kanuust mõne jardi kaugusele. Karmide, nahkjaste soomuste, teravdatud saba ja massiivse peaga nägi see välja nagu Jurassici pargist välja kõndinud. Kuid alligaator reageeris vaevalt minu kohalolekule. Reisi jooksul sain teada, et gators annavad endast parima, et vastasseisu vältida. Enamik kümnest, millest möödusin, jäid kas paigal või ujusid aeglaselt minema.

Varsti pärast seda, kui kirjanik asus kanuuga üle Okefenokee soo, sai ta teada, et see on palju mitmekesisem kui tema lapsepõlvepilt. Okefenokee elupaigad ulatuvad madalatest järvedest kuni liivaste metsadeni. (Kenneth Fletcher) Okefenokee soo on tohutu turbaraba, mis on 38 miili pikk ja 25 miili lai, loodud 7000 aastat tagasi. (Kenneth Fletcher) Reisi jooksul sai kirjanik teada, et alligaatorid annavad vastasseisude vältimiseks kõik endast oleneva. Enamik neist kümnetest, mis ta läbis, jäid kas paigal või ujusid aeglaselt minema. (Kenneth Fletcher) Okefenokee soos asuvat vett mustab lagunevate taimede tanniinhape. (Kenneth Fletcher) Vaatamata inimeste märkide puudumisele, hõljus sood eluga. Öösel peegeldasid tähed eredalt tindist vett. (Kenneth Fletcher)

Kanuuraja ääres kasvavad erkrohelise sphagnum-sambla kohtadel paksult suured põlvekõrguste taimede tükid. Taimedel on ainulaadne kohanemisviis, mis võimaldab neil toitainevaeses pinnases edukalt areneda. Punakad lehed kõverduvad torudesse, mis meelitavad putukaid, kes satuvad põhjas olevatesse seedeensüümidesse, toites taime.

Pärast kaheksa miili aerutamist jõudsime oma esimesse kämpingusse; puidust platvorm paar jalga vee kohal. See istus järve serval, mis oli täidetud lillade liiliapadjakeste ja kollaste lilledega. Päike vajus madalale ja oranž taevas silueeris plaastrit puid, mis tilkusid Hispaania sambla lokkis habemega.

Mind tabas see, et inimestel polnud ühtegi märki, kuid sood oli ikkagi elu sees. Kuna taevas pimendas, kuulsin ööheli orkestrit. Paar kraanat laulsid koos, trompet, mis kõlas üle soo. Öösel langesid öökullid ja öökullid lootsid ja hüüdsid preeriat pistevatelt puudelt. Kui Linnutee taevas helendas, siis tähed peegeldusid eredalt ebatasasest veest. Mul oli hea meel tähtkujude tähtede kuulamiseks ja jälgimiseks.

Järgmisel päeval kitsenes kanuu rada, kuni see oli paatidest vaevalt laiem, kuna sisenesime paksu viinapuude, põõsaste ja puude sassi. Järsku torpes veest välja midagi ja tabas mind. 18-tolline ketipitskala veeretas mu sülle ja laskis kanuu põhjas uppuda.

Lükkasime läbi üleujutatud metsa, kuni jõudsime lõpuks kuiva maani. Floydi saar on tammede, mändide ja magnoolia suur puistu sohu keskel. Märkasin liivasel pinnasel karjatamas väikest hirvekarja. Paadiga maandumise lähedal seisis vana kajut, mis ehitati 20. sajandi alguses jahiretkeks Hebard Cypress Company omanikele, kes rabas soo.

Meie viimasel päeval kanti Okefenokee kandis kanuuga Suwanee kanalile, mis on ehitatud rohkem kui 100 aastat tagasi, et soo läbi viia ja teha teed suhkruroo, riisi ja puuvillaistanduste jaoks. Kanalit ei viidud kunagi lõpule ja küpresside raie sai sohu peamiseks tööstuseks, kuni varjupaik oli loodud ja keelatud äriettevõte.

Kanalist mööda teekonnal märkasin iga paari minuti tagant uut alligaatorit, kes uitas keset langenud palke. Küpressipuud ääristasid kaldaid, peaaegu kadunud Hispaania sambla paksudesse hallidesse kõõlustesse. Lai sirge kanal viis mind tagasi tsivilisatsiooni, viis mind varjupaigakülastajate keskusesse.

Pärast soost lahkumist helistasin Jackie Carterile, kes puhastab varjupaigas kanuuderajad ja kelle perekond on põlvkondi soo ääres elanud. Ta peab Okefenokeid üheks kaunimaks kohaks maakeral ja ütleb, et kõigil on sellest õppida. “See õpetab sulle palju alandlikkust. Sool õpetab sulle alati midagi, ”rääkis ta mulle. "Inimesed jõuavad sinna sisse ja tunnevad rahu ja vaikust."