Glaciologist Erin Pettit teated põllult

Teisipäev, 17. juuli 2006: Neljas päev Waddingtoni mäel

Minu päev algas umbes kell 7 hommikul, palju enne kõigi teiste algust. Roomasin magamiskotist välja ja riidesse. Riiete kihistamine on siin kriitilise tähtsusega, kuna saate öösel või pilve saabudes kiiresti maha jahtuda, kuid päike võib teid keskpäeval röstida ja on oluline mitte higistada - see on lihtsaim viis hüpotermia saamiseks. Suundusin lumega pestud kokkamise telgi juurde, kus oli kuppel, kus meie meeskonna viiel meist oleks piisavalt ruumi istuda ja kus oleks veel ruumi süüa teha. Keetsin natuke vett ja tegin endale teed ja kaerahelbeid.

Mulle omamoodi meeldis, kui ma hommikul mäe otsa sõitsin. Doug, Eric, Jeff ja Bella töötasid kuni kella 5-ni puurimisel, kasutades ära külma ööõhku, kuna puur töötab paremini siis, kui jää ei sula. Selle projekti kavandamisel ei olnud me kindlad, kui head tingimused puurimiseks oleksid ja kui hästi jää sellel alal kliimaajalugu säilitaks. Oleme harjunud puurima Antarktikas või Gröönimaal, nii et eeldasime, et drillil võib olla probleeme Briti Columbia soojuse käes. Ja sai hakkama. Esimese päeva puurimisel mõistsime, et peame üle minema öisele ajakavale.

Öine sõiduplaan töötas puurimisel hästi, kuid mulle see ei meeldinud, kuna minu osa sellest projektist - kasutades GPS-i liustiku kiiruse mõõtmiseks ja kasutades jäässe läbitungivat radarit liustiku sisemuse vaatamiseks - nõudis minult töötage siis, kui väljas oli liiga vähe, et liustikul ohutult reisida. (See radarisüsteem saadab jäässe elektrilise impulsi, mis peegeldab tagasi ja annab teavet selle kohta, mis on meie all, mõnevõrra sarnane sellega, kuidas ultraheli suudab meie keha sisemust pildistada.) Täna oli mu eesmärk radar. Kaks päeva tagasi olime radarisüsteemiga täheldanud tugevat peegeldavat kihti jääs umbes 35 meetri (115 jalga) sügavusel. Me ei olnud kindlad, mis selle kihi põhjustamiseks jääs oli: kas see oli tolmukiht? Tiheduse muutus? Vana laviini prügi? Või liustiku põhi? Asusin vaatama, kui lai kiht oli liustiku ülemise osa ümber. Radarisüsteem võttis kaks inimest tööle. Radarisüsteemi "aju" oli üles seatud oranžil, plastikust laste kelgul, samal ajal kui signaale saatvad ja vastu võtavad antennid tuli üles võtta ja liigutada kolm jalga korraga, et saada detailne pilt - aeglane reisimine.

Täna hommikul tahtsin süsteemi muuta, et liikumist oleks lihtsam ja kiirem muuta. Selleks ajaks, kui olin valmis alustama, ilmusid Eric ja Doug koka telki; nad leidsid, et ereda päikese käes päeval magada on raske, ükskõik kui hilja nad magama läksid. Eric pakkus, et aitab mind radarisüsteemis. Saime kiiresti aru, et lumi on piisavalt tugev, et saaksime antenne kiiremini liigutada, lihtsalt lohistades neid sinisesse plastist katet (muidugi kõrgtehnoloogia). Kui oleme selle välja mõelnud, asusime mõõtmisi tegema liustiku ülemise osa turvalistes (lõhedeta) piirkondades. Ehkki jälgisime pidevalt süsteemi ja kogutavaid andmeid, andis see meile aega ka ringi suusatada ja omavahel rääkida. Kui radarisüsteemil patareid otsa said, suundusime lõuna paiku tagasi laagrisse, et patareisid laadida ja andmeid analüüsida.

Selleks ajaks olid kõik ärkvel ja arutasime pärastlõuna plaani. Meie drill Bella ütles, et on mõned asjad, mida ta soovib drillil kontrollida, et veenduda, kas see töötab korralikult ja Jeff, meie bakalaureuseõppe üliõpilane, aitab teda. Samuti oli meil vaja helikopteri piloot Mike raadio teel kokku leppida, et ta korjaks seni taastunud jäätuuma kastid ja viiks nad kopteri angaari juures ootavasse sügavkülmikusse. Hoidsime jääsüdamikku isoleeritud kastides ja lumega kaetud, kuid seal oli piisavalt soe, et liiga palju päikesepaiste käes hakkaks meie jää sulama, muutes selle potentsiaalselt kasutamiskõlbmatuks. Eric helistas raadiole Mike'ile ja pandi paika plaan umbes kell 19 õhtul üles lennata ja ära visata võrk, mida meil oli vaja jääsüdamike pakkimiseks. Ta korjas Jeffi ja mind ning viis meid Sunny Knobi, kus meil oli vaja paigaldada ajutine GPS-tugijaam. Siis naaseks ta tagasi, et viia meid tagasi laagrisse, korjata jääkarbi kastid ja suundus tagasi angaari.

Pärast lõunat vaatasin radariandmeid, mis näitasid seda salapärast kihti kogu liustiku kohal umbes samal sügavusel. See ei selgitanud kõike, kuid vähemalt andis see meile teada, et tõenäoliselt polnud see vana laviinijääk (laviin jätaks rohkem prahti allika lähedale ja vähem või üldse mitte prahti allikast kaugele) ja andis meile veel mõned vihjeid. Olime üsna põnevil, et näha, mida me leiame, kui jõuame jääsüdamiku puurimisega sellele sügavusele, mis siis, kui kõik hästi läheks, oleks sel õhtul. Kui olime lõpetanud puuril kontrollimise, andmete analüüsimise ja radari päevaks ära panemise, läksime kõik telkidesse napsu tegema, et valmistuda veel üheks pikaks puurimise ööks.

Ma ärkasin esimesena, umbes kell viis õhtul, üles ja hakkasin õhtusööki valmistama. Kella 18ks olid kõik ärkvel ja valmis sööma. Magustoiduks tõi Eric välja mõned purgid mandariini apelsine austusavaldusena Kanada alpi-uurijatele Phyllisile ja Don Mundayle, kes üritasid esimesena 1928. aastal Waddingtoni mäe tippu ronida. Phyllis oli mandriiniapelsine oma maiuspalaks kandnud. aidake meeskonna moraali ronimise keerukate osade ajal.

Plaanipäraselt näitas Mike kell 19.00 Jeffit ja mina ronisime vajaliku varustusega kopterisse ja hädavarustust täis seljakotiga juhuks, kui ilm halvaks osutus ja kogu öö (või isegi mitu päeva) Sunny Knobis kinni olime. . Ericul oli vaja Mikule midagi öelda, kuid tekkis segadus ja kopteri müraga ning enne, kui me kõik olime teada saanud, asusime teele ja Eric oli endiselt meiega. Lõbusaks tegi asja see, et Doug ja Bella ei märganud, et Eric oli pikka aega kadunud (nad arvasid, et ta on meie WC-telgis või oma magamistelgis).

Pärast viieminutist lendu liustikust alla laskis Mike Jeffi ja minu maha Sunny Knobis, kus oli tõepoolest päikseline. Eric jäi kopterisse ja lendas koos Mike'iga mõnda mägironijat teiselt kohalt korjama. Veetsime GPS-tugijaama seadistamisel umbes 15 minutit, seejärel uurisime ja tegime tund aega fotosid, oodates kopteri naasmist. Kanarbik oli õites ja muid alpi taimi oli rohkesti ning pärast päevi lumel jalutades oli tore olla kindlal pinnasel. Meil avanes ilus vaade kogu orule, mis oli täidetud Teidemanni liustikuga, aga ka meie ümber olid mõned kaunid tipud. Tegime palju fotosid ja nautisime rohelise värvi hetke, enne kui valgele tagasi suundusime.

Olime natuke kurvad, kui Mike naasis meid korjama; otsustasime, et meil on vaja Sunny Knobis mitu päeva, et tõesti saaksime seda piirkonda uurida. Kuid meil oli puurimine teha. Laagrisse jõudsime tagasi kella 21 paiku. Dougil ja Bellal olid võrgus olevad jääsüdamikukarbid valmis koju lendama, kuna nad ei mahtunud kopteri sisse. Tropi kinnitamiseks seisis Eric lumel kastide lähedal ja Mike manööverdas kopteri tema peal alla, et ta saaks kaabli kopteri põhja külge haakida. Mike on suurepärane piloot, kuid see ei häiri meid, kui kopteri all tiirutavad meie hinnalised jäätuuma proovid!

Kopteri startimise ajaks oli päike loojumas ja Bella oli lõpetanud ettevalmistused selle öö puurimise alustamiseks. Puurimiseks polnud meil tegelikult vaja kõiki meid viit - kolme või võib-olla neli oli piisavalt -, kuid see oli ilus öö ja saime lihtsalt mõnusalt aega töötada, naerda ja muusikat kuulata.

Puurimine läks sujuvalt. Bella laskis külviku peaaegu 20 meetri (65-jalga) sügavasse auku ja puuris alla, kuni ta oli lõiganud ühe meetri (kolm jalga) südamiku. Siis murdis ta südamiku ja tõi külviku koos jääsüdamiku osaga puuri tünni sisse tagasi. Kui külvik oli august väljas, eraldas Eric tünni puurplatvormilt ja pani selle lumele oma küljele. Siis lükkas Eric õrnalt pika südamikuga jäätuumiosa ühte otsa, kuni see tuli tünni teisest otsast välja sinna, kus Doug ja mina seda ootasime. Olime piisavalt sügaval, et tuum oli tahke jää, nii et see oli üsna tugev. Kuid me pidime siiski olema väga ettevaatlikud, et mitte lasta sellel meie käest libiseda. Me panime selle ettevaatlikult plastile. Doug mõõtis selle pikkuse ja pani tähele ebaharilikke kihte. Puurisin südamikusse väikese augu ja asetasin selle sisse termomeetri, et mõõta jäätemperatuuri. Vahepeal panid Eric ja Bella külviku tagasi kokku ja ta hakkas seda uuesti aukust madalamale laskma. Lõpuks pakkisin Doug ja mina südamiku pika, kõhnasse kilekotti, sildistasime selle identifitseerimismärkidega ja panime märgistatud papist torusse. Siis pani Jeff toru isoleeritud südamiku kasti. Kogu protsess võttis aega 10–15 minutit, selleks ajaks esitas Bella järgmise tuuma.

Kui kõik töötab hästi, siis tekib rütm ja saame mitu tundi sujuvalt töötada. Peame hoolitsema selle eest, et kõik püsiksid soojas, sest lumes põlvitamine ja jääga töötamine võivad põhjustada põlvede ja käte külmetuse. Tihti teeme pause sooja joogi ja mõne toidu järele.

Ikka ei olnud öised tunnid, mis teised olid, pidin magama minema kella 23 paiku. Ärkasin umbes kell 2.30 või 3 hommikul mõne vestluse ja segamise järele. Unises hämmingus vajusin magama tagasi. Hommikul ärgates leidsin Ericast innukalt mulle öiseid uudiseid rääkimas. Nad olid tõepoolest jõudnud heledasse kihti, mida me radariga olime näinud: nad olid üles toonud jääkihi, mis oli nii soe, et see tilkus märjaks - üldsegi mitte seda, mida me ootasime. See tähendas järgmise paari päeva plaanide muutmist. Pidime kasutama puurilõikuri kasutamist, mis saaks hakkama märja jääga (selline, mis lõikas jää sulamise, mitte terava servaga). Ja me jõudsime tagasi päevavahetuse juurde. Kuid enne kui me midagi ette võtsime, tahtsime saata minu videokaamera puuraugust alla, et näha, mis tegelikult augu põhjas oli: kui märg oli? Kas seal oli ka mustust? Selle teadmine aitaks meil kavandada järgmist puurimisetappi.