Suur jalgrattamatk üle Iowa

1960. aastate lõpus hakkasid Des Moinesi registri koopiatoimetaja John Karras ja tema kolleegi Donald Kaul, paberi kolumnist, kuhjama oma kümnekiiruselisi jalgrattaid Karrase Volkswageni bussi ja sõitma väljaspool Des Moinesi, kus nad sõidaksid paar korda nädalas. Nad olid linnapoisid. Karras kasvas üles Clevelandis ja Kaul Detroidis ning kumbki polnud lapsest peale palju aega jalgratastel kulutanud. Kuid varsti meeldis neile rattasõit, eriti kui Iowa maapiirkonnaga tutvumise viis. Lõpuks julgesid nad kodust kaugemale jõuda ning 1971. aastaks sõitsid Karras ja Kaul 125 miili Des Moinesist Iowa Citysse. Karras meenutab, et reis võttis neil umbes 13 tundi ja saavutus pani neid mõtlema, miks mitte ühe nädala jooksul kogu osariigis pedaalida?

Ajakirjanikud kandsid idee registrisse reklaamisündmusena; nad saatsid sadulasse lugusid oma kogemusest. Tõesti, tõdeb Karras, tahtsid nad teada saada, kas ajaleht katab nende kulud. Tegevtoimetaja kiitis heaks, kuid ühe ettepanekuga: avage see avalikkusele.

"Kirjutasin väikese loo, võib-olla umbes kuus tolli, " räägib Karras, nüüdseks 79. " Donald Kaulil ja minul oli see uskumatult rumal mõte sõita üle kogu riigi ja kõik, kes tahtsid meiega tulla, olid teretulnud seda tegema ." Veidi teisiti sõnastatud tegelik teade kestis 22. juulil 1973 ja kuuepäevase, 410 miili pikkuse sõidu algus oli kavas Sioux Citys, Nebraska-Iowa piiri lähedal, 26. augustil.

"Me ei oodanud, et keegi ilmub, võib-olla kolm või neli teismelist, " ütleb Karras. Tema üllatuseks tervitas neid ametlikul stardil, motelli parklas, umbes 250 jalgratturit. Kuna hästi asustatud Amesi ja Des Moinesi vahel umbes 40 miili kaugusel umbes 500 inimeseni paisunud peloton tungis maisipõldude vahelt läbi, pakkusid põllumehed oma voolikuid, linnad tarnisid tasuta võileibu ja koolinoored lasti kätega lööma. 83-aastane Clarence Pickard, kõige vanem sõitnud. Päeva lõpus läksid Karras ja Kaul pensionile motelliruumidesse, kus nad kirjutaksid lugusid oma kaasaskantavatele kirjutusmasinatele ja dikteeriksid neid telefoni teel paberi linna töölauale. Teised ratturid panid telkimiskohad välja, sageli otse motelli territooriumile.

Kuigi Iowa suurel kuuepäevasel rattamatkal üle Iowa jõudis vaid 114 sõitjat finišisse Davenportis, sündis see traditsioon. Nüüd, oma 37. tegevusaastal, on juuli viimane täisnädal kõige pikem, suurim ja vanim Registri iga-aastane suurepärane jalgrattamatk kogu Iowa kandis ehk RAGBRAI (mida hääldab Raras-bray Karrase poolt ja Rag-brye peaaegu kõigi teiste poolt). ringreis maailmas, kus osaleb umbes 20 000 päeva- ja nädalapikkust sõitjat 27 riigist.

Nagu Karras hiljem oma raamatus RAGBRAI kirjeldab : Kõik hääldavad seda valesti, hõlmasid gaggi sellised jalgratturid nagu Davenporti Carter LeBeau. LeBeau oli kolmel kiirusel teksapükstest ja punasetriibulistest ragbi sokkidest. Ta ostis 12 pakki sokke ja veenis kolme sõpra tulema, et tulge neid ka kandma. Nüüd on 82-aastane LeBeau sõitnud kõigis 36-s, sportides iga kord oma kaubamärgitoru. Ta oli just liikumatult jalgrattalt maha saanud, kui talle helistasin. "Mind ei huvita, kas viibite Saksamaal või Rootsis, " ütles ta. "Jalgratturid teavad kahte asja, Tour de France ja RAGBRAI."

LeBeau järgi sai minust tõeline jalgrattur eelmisel aastal, kui sisenesin oma esimesse RAGBRAI. Lääne-ida marsruut varieerub aasta-aastalt ning 2008. aasta sõit oleks 471-miiline pikkus otse Interstate 80-st põhja pool, Missouri orust Missouri jõel kuni Le Claire-ni Mississippil. Kui läbisõit päevas jääb vahemikku 52 kuni 83, oleks kõik, välja arvatud lühim päev, pikem kui minu isiklik parim, umbes 55 miili. Kuid ma olin kuulnud, et RAGBRAI oli ratastel pidu ja arvasin, et kui inimesed saaksid seda teha riputatult, mõnikord isegi kostüümides, saaksin seda kaine ja korraliku varustusega juhtida.

Minu poiss-sõber Ryan ja mina registreerisime 1. aprilli tähtajaks ja maksime 140 dollari suuruse lõivu, tagades meile tee ääres määratud kämpingud parkides, laadaplatsidel ja koolilinnakutes ning võimaluse visata oma pagas igal hommikul poolhaagisesse, et seda järgmisse vedada üleöö linn. Ürituse korraldajad piiravad numbreid 8500 nädala pikkuse ja 1500 päevase sõitjaga, saades aru, et kuni 10 000 sõitjat hüppab registreerimata ja neil on teel sõpru või peresõidu sõidukeid. Saime teada, et tegime maikuus loterii ja juuli lõpuks rihmasime oma trekid Ryani Ford Exploreri taha ja sõitsime Iowasse.

Umbes saja miili kaugusel Missouri orust asusime tunnistajaks RAGBRAI tsirkuselaadsele kvaliteedile. Uuendatud koolibussid värviti erksates värvides, kangete meeskondade nimedega ja katuserattaliste raamiraamidega, mis sisenesid meist riikidevaheliselt ja möödusid meie saabumisel kogu linnas. Roosa puuvillane komm, mis vedas “Sigourney Weavers”, oli pargitud kohe mänguväljaku lähedale, kus esimesel õhtul telgi üles panime, kiikede ja ahvivarraste vahele.

Ürituse korraldajad piiravad numbreid 8500 nädala pikkuse ja 1500 päevase sõitjaga, mõistes, et kuni 10 000 sõitjat hüppab registreerimata (Megan Gambino) Esimene suur kuuepäevane rattasõit kogu Iowas oli 1973. aastal. Selle lõid ajakirjanikud ja rattahuvilised John Karras ja Don Kaul. (Tom Bean / Corbis) "Iowa kodulinna headus kehtib tänapäevalgi nagu see tehti 1973. aastal, " ütleb RAGBRAI direktor TJ Juskiewicz. Tegelikult on tema sõnul see RAGBRAI suurim ressurss. (Charlie Neibergall / AP pildid) Pannkoogimees, Jim Kuper, Iowa Council Bluffsi mees, oli hõivatud grilliga, mille žürii seadis endale iga kahe minuti tagant 96 pannkooki. (Megan Gambino) Hr Pork Chop seab oma roosasse bussi sisse poodide ja korgitseride saba ning haugib seaprae. (Megan Gambino) Umbes saja miili kaugusel Missouri orust asusime tunnistajaks RAGBRAI tsirkuselaadsele kvaliteedile. (Megan Gambino)

Siis tulid hommikul sõitjad sõitma, et ühtlases voolusängis asuda. Nagu originaalid, on nad endiselt rag-tag grupp - terved tandemitest perekonnad, inimesed, kes tahavad tagant järelejäänud vagunite helisüsteemidest "Thunderstruck" või "Sweet Home Alabama" välja puhuma ja ratastel liikuvatel üherattalistel ratturitel. Võistkonnad käivad koomilise pikkusega, et end tuvastada; “Team Pie Hunters” jälgis iga linna kirikutes ja koolide kogujate juures müüdavat pirukat ning kiivrite peal kandsid vahtpolüstürooli viilud lemmikliike - kirssi, õuna, võtmelaimi.

Selle marsruudi müüjad ja pealtvaatajad on sageli sama lõbusad kui sõitjad. Esimese päeva esimeste miilide jooksul saime just hoogu juurde, kui tiirutasime kurvi ja märkasime jalgratturite massi, kes moodustasid otse tee ääres joone. Pannkoogimees, Jim Kuper, Iowa Council Bluffsi mees, oli hõivatud grilliga, mille žürii seadis endale iga kahe minuti tagant 96 pannkooki. Grilli kohal libisev kast jagab taignale korraga neli pannkooki. "Pöörame neid üle pea, selja ümber ja taldrikule, " ütleb Kuper, RAGBRAI isiksus juba 24 aastat. „Nad esitavad mulle alati väljakutse, kas ma suudan pannkooki visata 50 või 60 jalga. Mul on hea umbes 40 jalga. ”

Edasi tee ääres leidsime hr Pork Chopi, kes seab sisse korgitseri sabaga roosa bussi ja hammustab seapraad. Iowa osariigis Coon Rapidsis pidasime linna peatänava vahetuslähedases loomaaias hellitavat põrsast. “Asi, mis mind aastate jooksul tõesti hämmastanud on, on nende inimeste kujutlusvõime, ” ütleb Karras, kes viib Spinningutunde oma 33. sõidule treenima. Karras mäletab Iowa loodeosa põllumehi, kes said kokku ja mõtlesid välja, kuidas traktoritega tantsida. "Nad roolisid nagu põrgu ja tegutsesid, " ütleb ta.

Tsirkuse keskel on ka märke vanaaegsest Ameerikast. Limonaadiseisad tõusevad üles sõiduteede otstes, Slip 'N Slides levib üle hoovide ning cheerleaders ja linnapead tervitavad sõitjaid sageli linnade sissepääsude juures. Kui me jõudsime Underwoodisse, mis asub umbes 25 miili kaugusel Missouri orust, jagasid kauboisaabaste väikesed lapsed hõbedase šerifi märgi kleebiseid. "Iowa kodulinna headus kehtib tänapäevalgi nagu see tehti 1973. aastal, " ütleb RAGBRAI direktor TJ Juskiewicz. Tegelikult on tema sõnul see RAGBRAI suurim ressurss.

Külalislahkuse osas manööverdavad linnad üksteist edestama. Inimesed pakuvad oma kodudes ja hoovides ööbimiseks laagrilisi, koduseid toite ja ujumisbasseinides kastmist. "Neil on selline mi casa, su casa mentaliteet, " ütleb Juskiewicz. Ühel korral olid LeBeau ja sõber korraldanud tee ääres võõraste kodus viibimise ning kui nad kohale jõudsid, polnud kedagi kodu, vaid uksel oli märkus, mis viis nad nende tubadesse, ja Oldsmobile'i võtmed garaaž.

20 000 jalgratturi rünnakuga toimetulemiseks kulub 3500 või väiksema linna jaoks ettevalmistus juba iseenesest. Üritust võõrustavate linnade ülesandeks on avaliku turvalisuse ja viisade koordineerimine, kuni ketsupit on vaja grillida. Ja lõpuks näib, nagu tunneksid linnad saavutustunnet sama hästi kui sõitjad.

Juskiewiczi sõnul on kõige stressirohkemad asjad, mida te ei saa kontrollida, näiteks ilm. Minu teekonnal kogesime seda Iowa osariigis Harlanis teisel sõiduõhtul, kui ärkasime sireenide järele, telgi viskamisele ja valjuhääldile, mis soovitas kõigil varjupaika minna. Läbi saabunud tormide ansambel tõi tugevat tuult, palju vihma ja võimalikku tornaadot. "Iowas on juuli, " ütleb Juskiewicz. "See võib vahel uniseks muutuda."

RAGBRAI ajaloo tõeliselt reetlikud päevad jäävad alati meelde. 1981. aasta “sogane esmaspäev” jättis Iowansist paljud 5-dollarised sõidud pikapid ja veoautod. “Kui soovite teada, milline oli esmaspäev, astuge oma treeningrattale ja väntage pinget alla, et siis vaevalt pedaale keerata, laske kellelgi teid kergelt voolikuga pritsida, samal ajal kui kiire ventilaator teile puhub. Pedaal 10 tundi, ”kirjutas Donald Kaul oma päeva kokkuvõttest. Siis, 1995. aastal, “Roikkas neljapäeval”, jätsid tuuled kuni 40 miili tunnis paljud väsinud sõitjatele palju vaiksesse vagunisse. Mõlemale päevale tehti mälestuspaiku; mida raskem on sõit, seda uhkemad on sõitjad selle ilmastikuolude eest. Vastutuled, kuumahood ja külmad dušid (nii riietusruumides kui ka sees) on kõik seikluste osa.

Ryani ja minu jaoks ei võtnud kaua aega, kui otsustasime, et jõuame taas RAGBRAI juurde, ühinedes igal aastal 66 protsendiga sõitjatest, kes on kordujad. Helesinise taeva all ja seljatuulega veetsime viimase päeva 52-miilise sõidu, kavandades meeskonnatreeningu sõprade meeskonnale, kes lootsid meiega ühinema. Kas me saaksime RV-d? Doktor bussi peale? Laager? Need oleksid üksikasjad, mida välja töötada, kuid see oleks tehtud. Purjetasime allamäge Buffalo Billi sünnikoha Le Claire'i jõelinna, rabasime Mississippi ratastesse nagu tavaliselt ja tõstsime võidu korral jalgrattad pea kohal. Me olime seda teinud - kõik 471 miili.

Kodu poole sõites sõitsime riikidevahelisel Iowa kohal tagasi. See, mis viis seitse päeva jalgrattaga, võttis meil aega neli ja pool tundi, kuid kui me märkasime väljumismärkidel üleskirjutatud linnade nimesid, leidsime end meenutavat noort viiulimängijat, kes meid senareeris Mount Vernonis, väikesel turul. kus sõime maisitõlvikut ja sööstsime kestad kitsedele Homesteadis ja koletismäel Ogdeni ja Boone'i vahel, Iowa, Mamie Eisenhoweri sünnikodu. "Autost on Iowa üsna tuim, " ütleb Karras. "Aga rattaistmelt võib see ilus olla."