Püüa ja vabasta: kuri mäng?

Tiirutasime läbi rabase sohu Greymouthi lähedal, Uus-Meremaa lääneranniku piirkonnas asuva väikese tiigi kaldal. See tasane tasandik meenutas laigulist segu tundrast, taigast ja troopilisest savannist, mille taustaks olid hiiglaslikud mäenõlvad aurustuvate džunglite ja liustike poolt. Olin paljajalu, sukeldusin läbi mudapudude ja sõnniku ning Andrew astus kõigepealt üle kahe posti vahele üle tee nööritud köietara. Ma järgisin ja zzuuhhh-WHUMP! Mu kehast tungis läbi tugev löök. Külmusin, tundsin end aeglaselt liikudes, kui maailm minu ümber vaikis. Hallroheline maastik muutis keha pealtnäha psühhedeelses kogemuses võõra apelsini. Siis karjusin ja kärutasin rattaga seljale, laskudes muda pudruni. Andrew tormas kohale, kui mõlemast aru saime. Olin õppinud sellest, et kõik siinsed lambad, lehmad ja kitsed õpivad noori: elektriaiad teevad haiget. Peaaegu uskumatult on need elusate juhtmetega tõkked, mis ristuvad Uus-Meremaaga, peaaegu kunagi tähistatud ja nagu kõik head siinsed lambad, hüppan ma nüüd tagasi kõigi traataedade vaatevälja.

Vahepeal on meil suure pruunforelliga lõpuks järjepidevat õnne olnud. Mähiste ojade mudakaldalt näeme neid põhjas jahtimas. Nii kaua kui me varje kaldal hoiame, ei julge nad pinnale visata ega rünnata neile langenud kärbseid. Andrew ja mina veetsime teisel päeval tund aega, kus meie postid kahekordistusid, pärast kala kaldusime ülesvoolu ja allapoole, kallasime pinnale ja veeresime lõpuks üle.

Meid hoitakse vahel söömast hoidmise ja nende laskmise vahel. Püük ja vette tagasi laskmine on austatud eluviis paljudele forellipüüdjatele, kes austavad oma lemmikkalu kui midagi püha. Kahtlemata on kalapüük tõhus vahend inimeste veetasandile viimiseks, silmade avanemiseks ja südamete viskamiseks, ökosüsteemi imetlemiseks ja selle säilitamise väärtuse arvestamiseks. Kuid halvimal juhul muutub kärbsepüük õelaks piinamismänguks. Õngitseja nimetab seda kala spordiks, et õeldada terasest konksu. Ta hüüab ja hüüab kui hirmunud kalapaanikat ning laskub pärast kaklust kaldale, võtab mõõtu praalimiseks, arvab, et on olemas väike oht, et kala sureb vigastustesse, laseb tal minna ja tuleb tagasi nii kiiresti kui võimalik seda uuesti teha. Olen tundnud vanu ülbeid kalureid, kes suitsutavad valamise ajal tubakatorusid, ja oleksin üllatunud, kui poleks teisi, kes loeksid forellide vahel kaldast Waldenist . Ma armastan kalu, kalapüüki ja kalureid - sageli kõige aktiivsemaid looduskaitsjaid -, aga meie hobi lõhnab sageli auastme ja prestiiži järele.

Selle kõige vastandiks võib olla vee külastamine, kala väljatõmbamine ja koju õhtusöögile minek. Teisisõnu, hoides seda reaalsena. Ma eelistan sageli seda teed - ja oleme avastanud, et oliiviõlis keedetud pruun forellifileed või ahjus röstitud terved vikerkaarud teevad lihtsalt supermarketi põhjariiulilt hoolikalt valitud Uus-Meremaa Pinot Noiriga igapäevaseid asju.

Forellipüügi preemia: oliiviõlis maitsestatud maitsestatud filee. Forellipüügi preemia: oliiviõlis maitsestatud maitsestatud filee. (Foto autor Alastair Bland)

Meie viimane kalapüügipäev oli kõige toredam; maanteelt miili kaugusel asuvates madalates tiikides nägime kallastega absurdselt suuri forelle ja vaikselt nende ninale asetatud kuiv kärbes näis olevat just see ese, mille järele nad nälga jäid. Kohtusime pangal vaid ühe teise kaluriga.

"Californias oleme üles kasvanud 10-tollise kala püüdmiseks, " ütlesin mehele. "Kus siin väike forell on?"

"Need on väikesed, " vastas ta kaldu naeratusega.

Oleme jõudnud Arthuri passi kohale. Ülejäänud pool sõitis sel ajal, kui ma jalgrattaga sõitsin, et jalad töökorras oleks. Sõime hommikusöögiks forelli ja quinoat, kuid ma jooksin 30 miili pärast tühjalt. Tegin peatuse Jacksoni kõrtsis, et kohapeal tunda selle mängupirukaid, et puuvilju osta. "Mul on ainult kaks dollarit, " ütlesin kohmakalt. Selle koha daam libistas mulle raha pakkumise eest kergelt õlga ja surus mulle neli apelsini.

Tõstsin end 18-protsendise klassi ülaosa lähedale ja siin, 3 025 jalga (ärge naeratage; see on umbes nende kõrgeim läbitavus, mis nad siin on saanud), kohtasin ma rahva ühte kuulsaimat metsikut olendit: kea. See ohustatud papagoi on nii tark ja vallatu, et kohalikud ei saa otsustada, kas linde armastada või neid vihata. Keas rebib autode klaasipuhastid, hakkima valveta rõivad ja seljakotid ning kabiinid. Olen kuulnud ka teateid, et keas lukustab või avab uksed, sõltuvalt sellest, mis lähimale inimesele kõige rohkem segab. Kuulsin isegi naisest, kes papagoide poolt lukustati väljastpoolt kõrvalhoonesse. Öeldakse, et linnud on isegi kruvide lahti keeramisel nõtked ja olen kindel, et neil pole Alleni peadega probleeme.

Arthur's Passis asuv kea jätab Hollandi turisti kinni. Kee Arthuri passi juures varitseb Hollandi turisti. (Foto autor Alastair Bland)

Me käime täna ehk viimast korda forellipüügil, kui suundume täna pärastlõunal idaranniku poole - ning võtame krediitkaardid ja passid endaga kaasa, juhuks, kui mõni keeside meeskond peaks meie tuppa puhkama plaanib oma identiteetidega lahku minna.

Püüa ja vabasta: kuri mäng?