Olga Hirshhorn ja elukunst

"Oh, seal on Barye Theseuse ja kentauri pronks - see asus meie aias ..."

Ja ühel päeval 1961. aastal helises tema kabinetis telefon. Ta vastas sellele ise. See oli Joseph Hirshhorn. "Ostsin just siin Greenwichis Sinclair-Robinsoni maja, " ütles ta, "ja ma otsin autojuhti."

"Asi, mida ma märkan, on see, kui kena paatina siin skulptuuride peal on. Kunagi palkasime kolledžilapsi nende lihvimiseks ja nad andsid endast parima. Kuid siin on nii palju toredam, " rääkis naine.

See on olnud pikk reis Olga Zatorsky tagasihoidlikust kodust Greenwichis Connecticutis, kus ta oli Ukraina sinikraede pere kolmest lapsest noorim, sellesse suurejoonelisse muuseumi. See on isegi kaugel tema teisest elust proua Cunninghamina, kes on keskkooli inglise keele õpetaja teismeline naine, kolme poja 25-aastane.

Ta aitas peret toetada mitme maja juurest väikeettevõttega: laste ujumistund, seejärel päevalaager, lasteaed ja lapsehoidmisteenus. Selleks ajaks, kui ta ja ta esimene abikaasa lahutasid, oli see kõik kujunenud tööhõiveagentuuriks Services Unlimited.

Selleks ajaks oli Brooklyni vaeste poiste ja keskkooli pooleli jätnud Hirshhorn multimiljonär, kellele kuulus muuseumi täitmiseks sõna otseses mõttes piisavalt kunsti.

Varsti kutsus Hirshhorn uuesti kokka, siis neiu, siis veel ühe neiu. Talle meeldis Olga tõhusus, tema iseseisvus ja hääl. Ta kutsus teda palju, näiteks kümme korda päevas. Ühel päeval küsis ta: "Ütle, proua Cunningham, kui vana sa oled?" Ta ütles, et oli 41. Ja tuli kohe tema juurde tagasi: kui vana ta oli? Kuuskümmend kaks, vastas ta.

Hiljem küsis ta: "Ütle, kui pikk sa oled?" Ta vastas isegi viis jalga. Temaga oli kõik korras: tal oli 5 jalga 4. Pärast seda, kui nad olid juba mõnda aega dateerinud, ütles ta: "Kui te kaotate kümme kilo, siis ma abiellun." "Mul kulus selle äravõtmiseks kuu, " usub Olga. Nad olid abielus 1964. aastast. Kuni surmani infarkti tagajärjel 1981. aastal olid nad pühendunud paar. "Mu elu keerles tema ümber, " ütles naine kord.

Juba oli tal kogumisviga, enamasti viktoriaanlik mööbel ja ehted, mütsid, juuksekombed ja muu selline.

"Kuid Joe tõi mind väga põnevasse maailma, " rääkis naine mulle. Ja see muuseum oli osa sellest. Kuid ta tegi selle enda omaks ja vähenõudlikud viisid on püüdnud teda valvurite poole, kes tervitavad teda kui vana sõpra.

Nüüd jalutasime mõne kuulsa teose hulgas, mis olid talle kunagi majapidamistarbed.

"Oh vaata, " hüüatas ta, "see Madame Renoiri portreebüst; see oli meie söögitoas, ma mäletan täpselt, kus ... Ja seal on Rodin, Mees, kellel on katkine nina; see oli meie Greenwichi maja ülaosas. Oh, ja seal on see Picasso juhi juhataja; Joel oli neid kaks, üks meie mantel ja teine ​​muuseumis.

"Meil oli Greenwichi aias suur Rodin. See oli pikk maja, pika kitsa sissepääsugaleriiga. Ja välisukse juures oli tohutu Mailloli alasti käed välja sirutatud; talvel näis tal olevat kaks lumepalli. Neid kõiki asju siin näha on tõesti omamoodi lõbus. "

Hoolikalt suure Rodini teose kontrollimisel mõtiskleb ta, kas need laigud võivad olla pronksihaigused. "Olen õppinud seda otsima, " ütleb naine. "Ma olin sellest nii palju teadlik, kui need tükid meie aias olid."

Aed. See oleks Greenwichi maja juures. Seal oli koht ka Cap d'Antibesis Prantsuse Rivieral, kus nad käisid koos maalikunstniku Marc Chagalli, Matisse'i poja, Pierre'i, Giacometti, Miró ja Picassosega. . . tegelik elu Picassos, mitte maalid. "Picasso kinkis mulle peene keraamilise plaadi, mille ta oli teinud koos Jacqueline'i pildiga. Me teadsime neid tema viimase kümne aasta jooksul ja ma olen pahaks, mida uutes raamatutes öeldakse, et ta on kohutav inimene. Jacqueline ei saanud elada ilma temata ".

Joseph Hirshhorn ei osanud prantsuse keelt, kuid sai suurepärase kunstnikuga suurepäraselt hakkama. Hirshhorni jopes ja lipsus on pilt Picasso klounimisest ning kord pani maalikunstnik oma maagilise allkirja kleitile, mille Jacqueline oli Olga jaoks teinud.

Täna elab Olga Floridas Napolis. Ta veedab igal kevadel kuu ja langeb oma pisikesse "Hiiremajja", nagu ta seda nimetab, Washingtonis absoluutselt maalitud maalide ja skulptuuridega - kui täpsed olla, siis 176 tükki alates Picassost, de Kooningsist, O'Keeffest, Giacomettisest ja Vanem Robert De Niro on saanud õli.

Jaanuaris külastab ta Kuubat koos New Yorgi Kuubauuringute Keskusega. Ta suvitab Martha viinamarjaistanduses kohas, mille ta ostis pärast Joe surma.

Oktoobris reisib ta. Eelmisel aastal oli see Smithsoni turnee Ida-Euroopas ja enne seda üürimaja Itaalias ("need imelised inimesed hoolitsesid minu eest, sest ma olin üksi") ja enne seda Venemaa ("murdsin Leningradis tantsides oma randme"). ja Portugal. Ta vaatab nüüd Sitsiiliat.

Reisimine oli Joe Hirshhorniga suurem osa elust. Rahutu hing, ta võitles kogu elu tunnustuse eest ja ta teadis, et see on kunst, mis selle toob. Ta oli temaga koos, kui Inglismaa kunstinõukogu, Kanada kindralkuberner Nelson Rockefeller ja Jeruusalemma linnapea kohtus tema kollektsiooni üle kohtusse nõudsid.

Paar pussitas O'Keeffe, Larry Riversi, Man Ray, Calderi ja nii paljude teistega, et ta kardab neid nimetada, et mitte jätta kedagi välja. Kuid töötav tüdruk pidi ennast kinnitama: ta tegi paar skulptuuri, võttis joonistamistunde, maalis akvarelle. Lõpuks teatas naine, et soovib ise kunsti osta.

"Joe ütles:" Kas ma ei anna sulle piisavalt? " ja ma ütlesin: "Noh, mul ei olnud kunagi rõõmu teha oma valik." Nii et ma ostsin Josef Albersi. Ma maksin 2000 dollarit. Ma mäletan, et kaks aastat varem arvasin, et kui keegi oleks ennustanud, et maksan 2000 dollari eest 18-tollise maali eest, mis oli lihtsalt ruut ruudus ruudu sees, oleksin öelnud: "Naeruväärne, laps võiks seda teha." "

Hiljem andis ta naisele riiete ostmiseks 5000 dollarit. Ta ostis selle asemel tüki skulptuuri. Lõpuks kogus ta auväärse väiksemate tööde kollektsiooni, mille ta annab üle Corcorani kunstigaleriisse. "Olen andnud kunsti peaaegu igale Washingtoni muuseumile, " ütleb Hirshhorn, kes proovib külastada igat muuseumi alati, kui ta on linnas.

"Joe oli imeline mees, kellega ta oli abielus, " meenutab naine meie tuuri ajal. "Ta oli lõbus, armastas tantsida, armastas filme, oli huumorimeel. Kohtasin teda tema elu parimal ajal, kui ta tõesti tahtis elama asuda. Reisime palju, käisime piknikul, käisime kalapüük. "

Tüsistusteta Joe Hirshhorn jäi neljanda naise lähedale. Ta pöördus judaismi, sest ta tahtis, et teda maetaks tema kõrvale. Ta oli rõõmus, kui ta viis ta McDonald'si sünnipäeva lõunale.

1981. aastal, tagasi tulles pärast Annie esinemist Kennedy keskuses, varises ta kokku nende Washingtoni kodust ja suri tema süles.

Ta ütles mulle: "See oli raske. Ma arvasin, et mu mull oli lõhkeda, ja nii see oli. Kuid peate õppima ise oma elu looma."

Oma vaiksel viisil on Olga Hirshhorn just seda teinud. Ta asus suusatama 64-aastaselt ("See oli suurepärane: vanuritele oli lift tasuta!") Ja on sellest loobunud alles tänavu. Ta sõidab ikka ja jälle hobusega, sörgib, ujub oma Florida basseinis ja sõidab oma rattaga viis kuni kümme miili päevas. Mitme naisrühma toetaja on sel kuul Kuubas Havannas toimuva rahvusvahelise naiste solidaarsuskonverentsi delegaat.

Vahepeal on seal kolm poega, üks skulptor ja Skidmore'i professor, teine ​​Connecticuti pensionireformi ekspert, noorim New Yorgi börsi liige ja viis lapselast. Lisaks teenib Hirshhorn Corcorani juhatuses ning toetab mitmeid muid muuseumi projekte ja kunstiühinguid.

Ja kui ta tunneb neid suurepäraseid päevi üksildasena, saab ta alati Hirshhorni muuseumist läbi liikuda ja vaadata kõiki kuulsaid kunste, mis tema söögitoas varem olid, ning meenutada inimesi, kes selle kunsti tegid, ja seda, mida nad ümberringi istudes ütlesid oliivipuude all ühel päikselisel pärastlõunal Rivieral ja nende naeru hääl.